Wikia

Westeropedia wiki

Withaven

5.162pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Withaven
Algemene info
Regio: Het Noorden
Huis: Manderling
Huidige heer: Weyman Manderling
Religie: Geloof van de Zeven
Oude Goden
Kenmerken
Inwoners: Onbekend
Stichter: Jon Stark

Withaven is een stad in het Noorden, het wordt geregeerd door het Huis Manderling.[1] De stad ligt aan de monding van de rivier de Witte Knijf ten noorden van de Beet.[2]

BeschrijvingEdit

De muren en de gebouwen van Withaven zijn opgebouwd van witgewassen stenen en de daken van grijze leistenen. De stad is voorzien van een goede en versterkte haven. Boven de stad uit verheft zich de zeehondenrots met daarop de oude vesting van de Eerste Mensen.[3]

Withaven is ordelijk gebouwd met brede, rechte en geplaveide straten. In de stad is de Sneeuwwitte Sept gelegen en de Oude Munt aan het Visvoetplein. Bij de binnenhaven ligt de oude vesting het Wolvenhol. Vanaf daar leidt de weg naar het Nieuwe Kasteel.[3]

GeschiedenisEdit

Withaven werd al bewoond in de tijd van de Eerste Mensen, daar getuigd de kring van verweerde stenen op de Zeehondenrots van.[3] Toen koning Jon Stark de zeerovers in het oosten had verslagen bouwde hij aan de monding van de Witte Knijf het kasteel van Withaven.[4]

Toen de Manderlings werden verdreven uit Het Bereik schonk de Koning in het Noorden hen Withaven voor een hoge prijs.[5]

Steden in Westeros
Koningslanding - Lannispoort - Meeuwstede - Oudstee - Withaven

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki