Wikia

Westeropedia wiki

Weyman Manderling

5.164pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Naam
Huis Manderling.png
Weyman Manderling
Huis Manderling.png
Weyman Manderling - Oznerol-1516.png
Heer Weyman Manderling, artwork door Oznerol-1516
Andere namen:Heer Dikker-Dan-Een-Paard-Kan-Dragen
Titel(s):Heer van Withaven
Huis:Manderling
Eedgebonden aan:Huis Stark
Geboortejaar:Ca. 239 AL
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Een Dans met Draken
Kinderen:Wylis en Wendel Manderling

Weyman Manderling (Engels: Wyman Manderly) is de Heer van Withaven en is het hoofd van het Huis Manderling.[1]

Uiterlijk en persoonlijkheidEdit

Weyman Manderling is te dik om op een paard te rijden.[2] Hij heeft bleekblauwe ogen, afhangende schouders en een wasbleek gezicht.[3] Hij heeft luide, bulderende lach en hij is lang van stof.[4]

BiografieEdit

Toen Robb Stark zijn baandermannen opriep om ten strijde te trekken bleef Weyman Manderling in Withaven. In zijn plaats stuurde hij zijn twee zoons om met de Starks mee te vechten.[2] Hij was later wel aanwezig bij het oogstfeest in Winterfel en stelde daar voor om een vloot voor het Noorden te bouwen en een eigen munt te slaan.[4]

Bij de Rode Bruiloft werd zijn zoon Wendel gedood en Wylis Manderling gevangen genomen. Om Wylis terug te krijgen ontving hij de Freys in het Nieuwe Kasteel.[3] Op bevel van Cersei Lannister doodde hij Davos Zeewaard, waardoor zijn zoon Wylis Manderling in vrijheid werd gesteld.[5] In werkelijkheid was dit een lokale dief die voor de Uienridder moest doorgaan. Weyman bleef loyaal aan de Starks, maar deed zich gelijk loyaal voor aan de Freys en de Boltens. Om de Starks weer te helpen zond hij Davos Zeewaard naar Skagos om Rickon Stark te vinden.[6] Bij het huwelijksfeest van Rammert Bolten presenteerde hij drie grote pasteien aan de gasten.[7]

StamboomEdit

Weyman Manderling

Wylis Manderling

Leona Wolveld
 
Wendel Manderling

Wynafrid Manderling
 
Wylla Manderling

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki