Wikia

Naam
Huis Targaryen
Visenya Targaryen
Huis Targaryen
Afbeelding:Visenya Targaryen - Elia Mervi
Titel(s):Koningin
Huis:Targaryen
Geboortejaar:29 VdV
Overlijdensjaar:44 NdV
Geslacht:Vrouw
Vader:Aerion Targaryen
Moeder:Valaena Velaryon
Broers en zussen:Aegon I en Rhaenys Targaryen
Echtgeno(o)t(e):Aegon I Targaryen
Kinderen:Aenys I Targaryen

Visenya Targaryen was een zus en een van de vrouwen van Aegon I Targaryen. Ze is de moeder van Aenys I Targaryen.[1] In de strijd bereed ze de draak Vhagar.[2]

Uiterlijk en persoonlijkheidEdit

Visenya was een krijger en ze was dan ook vaak gehuld en maliën. Ze droeg het zwaard Donkere Zuster. Ze had goudblond haar en paarse ogen. Ze was een strenge, ernstige, rancuneuze vrouw en ze zou zich inlaten met duistere tovenarijen.[3]

BiografieEdit

Vroege jarenEdit

Visenya Targaryen werd geboren als het oudste kind van heer Aerion Targaryen en Valaena Velaryon. Volgens oud Valyrisch gebruik huwde ze met haar broer Aegon. Hij zou met haar huwen uit plichtsbesef en tegelijkertijd trouwde hij ook met zijn zus Rhaenys.[3]

VeroveringsoorlogEdit

Ze stonden aan zijn zijde toen hij voet aan wal zette op het vasteland van Westeros. Aldaar liet Aegon zich kronen en kroonden hij zijn vrouwen tot zijn koninginnen. Visenya vloog vervolgens met Daemon Velaryon mee en verbrandde de Arrynvloot bij de slag bij Meeuwstede.[3] Na de vernietiging van Harrenhal vloog Visenya naar de Nes van Scheurklauw. De heren aldaar legden hun zwaarden aan haar voeten neer en zwoeren trouw aan haar persoonlijk.[4]

Vervolgens nam ze deel aan de vernietiging van het Veld van Vuur en daarop vloog ze weer naar de Vallei van Arryn. Ze wist de wachters van het Adelaarsnest te verrassen en op het binnenhof te landen. Daar nam ze de jonge Ronneel Arryn mee op haar draak voor een paar rondjes waarmee ze de Vallei liet toetreden tot het rijk van haar broer.[3]

Visenya en Vhaghar - John McCambridge

Visenya op haar draak Vhaghar, artwork door John McCambridge.

Latere levenEdit

Visenya was verantwoordelijk voor de oprichting van de Koningsgarde in 10 NdV na een mislukte aanslag op haar broer die zij mede had voorkomen. Ook reisde ze veel met haar broer op diens hofreizen.[5] Na de dood van haar man en de kroning Aenys I stelde Visenya een huwelijk voor tussen haar zoon Maegor en de pasgeboren Rhaena. Door de tussenkomst van de Hoge Septon vond het huwelijk geen doorgang. Volgens geruchten zou Visenya ook verantwoordelijk zijn voor de plotselinge dood van Aenys I in 42 NdV.[6]

Na de dood van Aenys vloog ze naar Pentos om Maegor teryg te halen uit diens ballingschap en hielp ze hem met het verkrijgen van de kroon. Vervolgens hield ze het gezin van Alyssa Velaryon gevangen op Drakensteen. Aldaar overleed ze in 44 NdV.[7]

Bronnen en voetnotenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki