Wikia

Visenya en Vhaghar - John McCambridge

Vhaghar met haar berijder Visenya Targaryen, artwork door John McCambridge.

Vhaghar was een Draak die Aegon I Targaryen meenam om Westeros te veroveren. Hij was vernoemd naar een godheid uit Valyria.[1]

BeschrijvingEdit

De keel van Vhagar was groot genoeg om er een paard in te laten rijden.[2]

BiografieEdit

Vhagar werd geboren op Drakensteen. Hij was de draak van prinses en koningin Visenya Targaryen en hij was verantwoordelijk voor de brand van de Arrynvloot tijdens de zeeslag bij Meeuwstede.[3] Hij had een groot aandeel in de verwoestingen tijdens het Veld van Vuur.[2] Het is onbekend door wie Vhaghar werd bereden na de dood van Visenya, maar ten tijde van de regering van Viserys I Targaryen werd hij eerst bereden door Laena Velaryon. Na diens dood werd hij de draak van prins Aemond Targaryen.[4]

Hij leefde nog tijdens de Dans der Draken en werd toen bereden door prins Aemond Targaryen.[5] Boven de Scheepskrakerbaai wist hij de draak Arrax en diens berijder Lucerys Velaryon te doden. Tijdens de oorlog vocht Vhaghar vele gevechten uit met Caraxes, de draak van Daemon Targaryen. Uiteindelijk kwamen beide draken om in hun gevecht tijdens de Slag boven het Godsoog.[6]

Bronnen en voetnotenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki