Wikia

Tyrosh
Algemene info
Regio: Vrijsteden, Essos
Archont: Onbekend
Religie: Meerdere religies
Kenmerken
Inwoners: Onbekend

Tyrosh is één van de negen Vrijsteden.[1] De stad Tyrosh is gelegen op het zuidelijke punt van het meest noordoostelijk gelegen eiland van de Stapstenen en het ligt net ten westen van de Betwiste Gebieden.[2]

BeschrijvingEdit

Tyrosh is een redelijke grote stad en de haven wordt gedomineerd door de Bloedende Toren.[3]

GeschiedenisEdit

Tyrosh werd gesticht als een militaire buitenpost van de Vrijplaats Valyria om de scheepvaart te controleren.[4]

Na de Doem van Valyria streed Tyrosh gezamenlijk met Pentos tegen de uitbreidende macht van Volantis en wisten van hen te winnen.[5]

Tyrosh ging in 96 NdV een alliantie met Lys en Myr aan en stichtte het Koninkrijk van de Drie Dochters. Ze hadden oorspronkelijk aks doel om de piraten uit de Stapstenen te verjagen, maar weldra waren er meer wereldlijke ambities. Het koninkrijk werd tot stop gebracht door een alliantie van Braavos, Pentos en Lorath.[4]

In 159 NdV werd Tyrosh veroverd door de Troep van Negen en werd de stad flink geplunderd. De Troep installeerde Alequo Adarys als de nieuwe leider van de stad. Na het uiteenvallen van de Troep regeerde hij nog zes jaar door tot dat hij vergiftigd werd en de archont weer in zijn oude macht werd hersteld.[6]

EconomieEdit

In de wateren rondom Tyrosh leeft een bepaalde slakkensoort die een stofje afscheid dat gebruikt kan worden als verfstof. Hierdoor is de textielververij een grote nijverheidstak in de stad. Daarnaast floreert ook de slavenhandel in de stad.[4]

Vrijsteden
Braavos - Lorath - Lys - Myr - Norvos - Pentos - Qohor - Tyrosh - Volantis

Around Wikia's network

Random Wiki