Wikia

Slag van het Zwartewater
Zwartewater
De Wildvuurexplosie
Conflict Oorlog van de Vijf Koningen
Datum 299 NdV
Plaats Zwartwaterstroom en Koningslanding
Resultaat Belangrijke Lannister overwinning
Combatanten
Huis Baratheon van Drakensteen Huis Baratheon Koningslanding Huis Baratheon van Koningslanding
Leiders
Stannis Baratheon
Imry Florens
Huis Baratheon Koningslanding Tyrion Lannister
Huis Lannister Tywin Lannister
Sterkte
200 schepen
16.000 cavelaristen
5.000 soldaten
50 schepen
6.800 stadsgarnizoen
80.000 Versterkingen

De slag van het Zwartewater was een grote en belangrijke slag in de Oorlog van de Vijf Koningen. De slag werd uigevochten tussen de troepen die loyaal waren aan Stannis Baratheon en die van Joffry Baratheon.

AanloopEdit

Voorbereidingen van StannisEdit

Nadat Stannis Baratheon zich tot koning had uitgeroepen lag het al direct in zijn plannen om Koningslanding aan te vallen.[1] Zijn plannen werden tijdelijk opgehouden door zijn jongere broer Renling Baratheon, die ook het koningsschap claimde. Het Huis Tyrel had zich al snel achter Renling geschaard naar zijn huwelijk met Marjolij Tyrel en ook de meerderheid van de Stormheren.[1][2]

Om Renling uit te dagen ging Stannis over tot het belegeren van Stormeinde.[3] Renling reageerde direct en trok op naar Stormeinde. In de nacht na het onderhoud met zijn broer werd Renling gedood door een schaduw.[4] Cortijn Koproos weigerde Stormeinde op te geven na de dood van Renling en er was nog een schaduwmoordernaar nodig voor zijn dood. Toen Koproos ook was gestorven werden de poorten van Stormeinde voor Stannis opengezet.De Stormheren en de Florens kozen de zijde van Stannis, maar het merendeel van de heren van Het Bereik keerde terug naar Bitterbrug.[5]

Voorbereidingen in KoningslandingEdit

De waarnemende Hand des Konings was langere tijd op de hoogte van een aanval op de stad en ondernam veel om Koningslanding te beschermen. Zo liet hij een grote voorraad Wildvuur aanleggen.[6] Daarnaast werd de Stadswacht van Koningslanding verdriedubbeld en werden er vele huurlingen geworven. Toen hij het nieuws vernam van de mars van de soldaten van Stannis stuurde Tyrion Lannister zijn Bergclans het Koningsbos in om de verkenners en de voorhoede lastig te vallen.[7]

SlagEdit

Als eerste arriveerde aan de overkant van de Zwartwaterstroom de voorhoede van het leger van Stannis dat geleid werd door Guiard Morrigen en kende een groot contigent voetsoldaten.[8]

Vloot Zwartewater

De vloot van Stannis Baratheon aan de vooravond van de slag.

ZwartwaterstroomEdit

Vanuit Stormeinde ging de gehele vloot van Stannis onderweg naar Koningslanding. Onderweg ondervond men enkele stormen waardoor het al enkele schepen verloor.[9] De vloot stond onder leiding van Imry Florens en nadat men in de buurt kwam van de stad werd de vloot direct de Zwartwaterstroom opgestuurd.

Zodra men de stroom opvoer werd het vanuit de stad onder vuur genomen en weldra kruiste de vloot het pad van de Koninklijke Vloot en braken er gevechten uit. Enkele schepen van de Koninklijke Vloot en werden veroverd. Andere schepen van Stannis wisten hun soldaten op de oevers af te leveren. Eén van de schepen uit Koningslanding was gevuld met Wildvuur en nadat het schip in brand kwam te staan brandden in een snel tempo andere schepen af. De vloot van Stannis kon niet ontsnappen aan het vuur doordat de ketting van de Kettingtorens waren doorgetrokken.[9]

Aanval op KoningslandingEdit

De weinige ridders die in de stad waren werden belast met het verdedigen van de stad door het uitvoeren van het uitvallen. Deze uitvallen werden geleid door Sandor Clegane en Balon Swaan van de Koningsgarde. Ondanks de grote verliezen op de Zwartwaterstroom wist Stannis alsnog vele soldaten aan land te krijgen bij het toernooiveld en een aanval uit te voeren op de Koningspoort.[10] Toen er ook een aanval volgde op de Modderpoort liet koningin Cersei Lannister haar zoon Joffry Baratheon in veiligheid brengen.[11] Na het vertrek van Joffry leidde dat tot massale desertie onder de Goudmantels en braken er verschillen onlusten uit in de stad.[12] Hierbij werd ook de bevelhebber van de Stadswacht gedood Jacelyn Bywater.[13]

Tyrion Lannister, Hand des Konings, leidde hoogstpersoonlijk de uitval bij de Koningspoort en wist de aanval terug te slaan. Daarop begaf hij zich met zijn mannen naar de Modderpoort en deed een poging de mannen terug te slaan die via de schepen de Vismarkt wisten te bereiken.[14]

HulptroepenEdit

Stannis leger leek de overhand te krijgen in de strijd, maar had niet gerekend op een nieuw vers leger dat ten tonele verscheen. Vanaf het Koningsbos zette het geallieerde leger van Huis Lannister en Tyrel de aanval in. De voorhoede werd geleid door de geest van Renling Baratheon. De rechtervleugel stond onder leiding van Tywin Lannister, het centrum onder Randyl Tarling en de linkervleugel onder Hamer Tyrel. Het verse leger wist het leger van Stannis te overweldigen en op de vlucht te doen slaan.[12]

NasleepEdit

Stannis vluchtte na de slag terug naar Drakensteen op een van de schepen uit Lys.[13] Tywin Lannister werd als een held binnengehaald en ontving de eretitel Redder van de Stad. Daarnaast waren er vele gevangenen tijdens de slag gemaakt die na de slag hun knie bogen voor koning Joffry Baratheon. Ook werd de alliantie tussen het Huis Lannister en Tyrel bekrachtigd door de verloving van Joffry met Marjolij Tyrel.[15] In aanloop naar het huwelijk brachten de Tyrels veel eten naar de hoofdstad toe om het voedseltekort te doen slinken.[13]

Gevechten tijdens de Oorlog van de Vijf Koningen
Guldentand - Stroomvliet - Mommersfoort - Groene Vork - Fluisterwoud - Kampen - Ossenwade - Stormeinde - Stenige Kust - Koningslanding - Voorden - Torhens Sterkte - Winterfel - Zwartewater

Around Wikia's network

Random Wiki