Wikia

Naam
Huis Targaryen.png
Rhaegar Targaryen
Huis Targaryen.png
Rhaegar Targaryen - Riavel.jpg
Rhaegar Targaryen, artwork door Riavel.
Andere namen:De Laatste Draak
Titel(s):Prins van Drakensteen
Erfgenaam van de Zeven Koninkrijken
Huis:Targaryen
Geboortejaar:259 NdV
Overlijdensjaar:283 NdV bij de Drietand
Leven:24
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
Het Spel der Tronen
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Vader:Aerys II Targaryen
Moeder:Rhaella Targaryen
Broers en zussen:Viserys en Daenerys Targaryen
Echtgeno(o)t(e):Elia Martel
Kinderen:Rhaenys en Aegon Targaryen

Rhaegar Targaryen was de oudste zoon van koning Aerys II Targaryen en Rhaelle Targaryen en was daarmee de kroonprins van de Zeven Koninkrijken. In die hoedanigheid was hij dan ook Prins van Drakensteen. Hij werd tijdens Robert's Opstand gedood door de latere koning Robert I Baratheon.

UiterlijkEdit

Rhaegar Targaryen had lila kleurige ogen.[1] Hij had ook lang, zilverkleurig haar.[2]

PersoonlijkheidEdit

Rhaegar Targaryen wordt omschreven als bekwaam, vastberaden, bezonnen, plichtsgetrouw en doelbewust.[3]

BiografieEdit

Rhaegar Targaryen werd geboren als de oudste zoon van Aerys II Targaryen en Rhaella Targaryen. Hij werd geboren op de dag van de Tragedie van Zomerhal.[4] In zijn jeugd was Rhaegar Targaryen een boekenwurm en las vele boeken en interesseerde zich niet voor de spelletjes van andere kinderen. Tot hij op een dag iets las in een boek dat hem veranderde en vervolgens begon met zijn militaire opleiding.[3] Hij begon als schildknaap in Koningslanding te dienen en dat deed hij aan de zijde van Jon Conneghem met wie hij een vriendschappelijke band opbouwde.[5]

Rhaegar deed mee aan het toernooi dat in Lannispoort dat werd gehouden wegens de geboorte van zijn broertje Viserys. Tijdens dat toernooi wist hij zowel Tyget, Gerion Lannister en ser Barristan Selmy te verslaan voor hij in de finale werd verslagen door ser Arthur Dayn. In 279 NdV verloofde hij zich met Elia Martel en nog datzelfde jaar trouwden ze in de Grote Sept van Baelor. De grote afwezige bij hun huwelijk was koning Aerys II. Na hun huwelijk ging het pas getrouwde paar op Drakensteen wonen.[6]

Hij wist tot in de finale te raken van het Toernooi van Stormeinde, nadat hij twaalf lansen had gebroken tegen Arthur Dayn verloor hij in de finale van Barristan Selmy.[4] Hij wist een groep van getrouwen om zich heen te verzamelen in de Rode Burcht die hem aan de kroon wilde helpen.[7] De Prins van Drakensteen nam daarna aan het Toernooi van Harrenhal waar hij werd uitgeroepen tot kampioen. Hij versloeg onder andere Arthur Dayn. In plaats van zijn eigen verloofde Elia Martel kroonde hij Lyanna Stark tot zijn Schoonheidskoningin. Hiermee liet hij zijn liefde blijken.[8] Toen de winter definitief ten einde was reed hij met zes van zijn vrienden naar de Rivierlanden en ontvoerde aldaar Lyanna Stark.[7]

Drietand Robert en Rhaegar.jpg

Rhaegar Targaryen in gevecht met Robert Baratheon bij de Drietand.

Na de Slag van de Klokken riep zijn vader Rhaegar terug uit het zuiden om de leiding te nemen over het leger dat moest afrekenen met de opstand.[9] Rhaegar en Robert Baratheon bevochten elkaar tijdens de Slag bij de Drietand. Robert won het gevecht en verbrijzelde Rhaegar's harnas en borst.[10] Rhaegar stierf voor de vrouw van wie hij hield.[11]

TriviaEdit

Citaten over RhaegarEdit

Barristan Selmy: "Men zei dat niemand prins Rhaegar ooit waarlijk kende."[3]
Jorah Mormont: "Rhaegar streed moedig, Rhaegar streed nobel, Rhaegars streed eervol. En Rhaegar vond de dood."[13]

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki