Wikia

Plundering van Koningslanding
175px
{{{caption}}}
Conflict Robert's Opstand
Datum 283 AL
Plaats Koningslanding
Resultaat Overwinning voor de Rebellen
Combatanten
Leger van de Westlanden Leger van de Kroonlanden
Leiders
Tywin Lannister Aerys II Targaryen+
Sterkte
12.000 man Onbekend
De Plundering van Koningslanding was een gevecht tijdens Robert's Opstand. De stad werd ingenomen door de troepen van Tywin Lannister.

AanloopEdit

De oorlog had al een jaar gewoed en vele grote en mindere heren hadden zich aangesloten bij Robert Baratheon. Er waren ook nog steeds huizen die Aerys II Targaryen trouw waren. De Lannisters, de Landvoogden van het Westen, hadden zich ver van de strijd gehouden.[1]

SlagEdit

Toen Tywin Lannister voor de poorten stond van Koningslanding was Aerys II Targaryen er van overtuigd dat Tywin was gekomen om hem te helpen. Zodoende werden de poorten voor het leger van de Westerlanden geopend.[1]

Toen Eddard Stark met zijn troepen in Koningslanding arriveerde trof hij de poorten open aan en overal wapperden de banieren van het huis Lannister. Toen hij de troonzaal van de Rode Burcht betrad trof hij Jaime Lannister op de IJzeren Troon aan met het lijk van Aerys voor zijn voeten.[1]

NasleepEdit

Na afloop hadden Eddard en Robert Baratheon een twistgesprek over de moord op de kinderen van Rhaegar Targaryen. Eddard had het moord genoemd, Robert noemde het oorlog. Daarop was Eddard in kille razernij weggereden om de laatste gevechten te voeren in het zuiden van het koninkrijk.[1]

Tijdens de plundering hadden Alliser Doren en Jeremie Rykker aan de zijde van Aerys II gestreden en zij werden door Tywin Lannister voor de keuze gesteld om het zwart aan te nemen of om geëxecuteerd te worden. Waarop zij lid van de Nachtwacht werden.[2]

Toen Robert Baratheon arriveerde in de stad presenteerde Tywin de lijken van de kinderen van Rhaegar in scharlakenrode mantels om het bloed te maskeren.[3]

Bronnen en voetnotenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki