Wikia

Westeropedia wiki

Petyr Baelish

5.167pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Naam
Huis Baelish.png
Petyr Baelish
Huis Baelish.png
Petyr Baelish2.jpg
Andere namen:Pinkje
Titel(s):Muntmeester
Heer van Harrenhal
Huis:Baelish
Trouw aan:Robert Baratheon
Geboortejaar:268 AL
Geboorteplaats:De Vingers
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Echtgeno(o)t(e):Lysa Arryn
Acteur:Aidan Gillen

Petyr Baelish, ook bekend als Pinkje (Engels: Littlefinger), was in de kleine raad van Joffry Baratheon muntmeester.[1] Thans is hij Beschermheer van de Vallei.[2]

UiterlijkEdit

...hij was uitgegroeid tot een kleine man, een duim of twee korter dan Catelyn en slank en kwiek. Hij had de scherp gesneden trekken die met haar herinneringen overeenstemden, en diezelfde lachende grijsgroene ogen. Tegenwoordig had hij er een puntbaardje bij, en door zijn donkere haren liepen zilveren draden ook al was hij nog geen dertig.
Het Spel der Tronen, Catelyn IV, blz. 165

PersoonlijkheidEdit

Petyr Baelish is een man die gemakkelijk liegt om zichzelf verder te helpen.[3]

BiografieEdit

JeugdEdit

Petyr Baelish komt uit een arme adellijke familie die woonde in de Vingers van de Vallei van Arryn.[3] Op jonge leeftijd werd hij een pupil van Hoster Tulling en groeide op in Stroomvliet. In zijn jeugd op Stroomvliet was hij eens een week lang ziek nadat hij van moddertaartjes had gegeten die hij van Catelyn en Lysa Tulling had gekregen.[4] In deze tijd ontwikkelde hij een liefde voor Catelyn. Toen bekend werd dat zij zou trouwen met Brandon Stark bestreed hij het recht om haar hand. Brandon won en Petyr hield er een klein litteken aan over.[5] Dankzij Catelyn werd hij niet gedood. Zodra hij instaat was om te reizen vertrok hij uit Stroomvliet terug naar huis.[6]

LoopbaanEdit

Omstreeks 289 AL werd hij door Jon Arryn in dienst genomen als tollenaar, door zijn vindingrijkheid wist hij al snel op te klimmen. Toen de vorige muntmeester stierf bood Jon Arryn hem de positie aan en nam de positie in. Hij wist al snel de Zeven Koninkrijken winstgevend te maken.[3] Als Catelyn Koningslanding aan doet in de zoektocht naar de opdrachtgever van de moordenaar van Bran Stark ontmoetten ze elkaar weer sinds lange tijd.[5]

Nadat Robert I Baratheon ernstig gewond terugkeert van de jacht en Eddard tot zijn regent benoemt, dan went Eddard zicht tot Petyr om zichzelf te verzekeren van de steun van de Stadswacht. Petyr biedt zich aan om voor Eddard te onderhandelen.[7] Toch verrraad hij Ned en dat leidt tot diens gevangenneming.[8]

Na de dood van Renling Baratheon reist hij met een vredesvoorstel naar Bitterbrug af om de Tyrels met de Lannisters te laten vechten.[9] Zijn missie was een succes en na de gewonnen Slag van het Zwartewater werd hij benoemd tot Heer van Harrenhal en Opperheer van de Drietand.[10] Na de slag werd tevens besloten dat hij zich zou verloven met Lysa Arryn om het Adelaarsnest aan de kroon te binden.[11] Op de achtergrond speelde hij een belangrijke rol in het veiligstellen van Sansa Stark. Hij werkte via Dontos Hollard die hij zou betalen. In de nasleep van de Paarse Bruiloft wist Sansa te ontkomen en zijn schip te bereiken.[12] Hij verklaarde tegen haar dat hij achter de moord op Joffry zat samen met Olenna Roodweyn.[13]

Kort nadat hij arriveerde in de Vallei van Arryn kwam zijn toekomstige echtgenote hem ook opzoeken en trouwden ze samen in zijn voorouderlijk slot.[13]

Baelish en de Proclamatie.png

Baelish tijdens de onderhandelingen met de Proclamatieheren.

Beschermheer van de ValleiEdit

Na hun huwelijk benoemde Lysa Arryn hem tot Beschermer van de Vallei. Hij stak veel tijd in de onderhandelingen met de huizen in de Vallei die het niet eens waren met zijn benoeming. Toen hij haar betrapte terwijl ze Sansa Stark een lesje aan het leren was vertelde hij dat Catelyn Stark zijn ware liefde was. Hierop gooide hij Lysa door de maandeur.[14]

Na de dood van Lysa kwamen er verschillende heren tegen hem in openlijk in opstand. Hierop wist hij zich al snel van de steun te verzekeren van Nestor Roys door hem te benoemen tot Hoeder van de Maanpoort.[15] Hij ondervond moeilijkheden toen de Proclamatieheren zich tegen hem uitspraken, maar tijdens zijn onderhandelingen met hen wist hij een jaar respijt te krijgen.[16] Toch wist hij hen aantal kort daarop uit te dunnen en wist onder andere ook Anya Wagenholt aan zijn kant te krijgen door een flinke bruidsschat voor Harrold Hardyng te betalen.[17]

Citaten over BaelishEdit

Emmon Frey: "en Baelish... de man is een duitenteller, geen waarachtig heer, zijn geboorte..."[18]

Bronnen en voetnotenEdit

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki