Wikia

Westeropedia wiki

Oudstee

5.163pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Oudstee
Oudstee.png
Algemene info
Regio: Het Bereik
Huis: Hoogtoren
Huidige heer: Leyten Hoogtoren
Religie: Geloof van de Zeven
Kenmerken
Inwoners: Onbekend

Oudstee is een stad in Het Bereik en staat bekend als de oudste stad van Westeros, waar het zijn huidige naam aan dankt. De stad is de zetel van het Huis Hoogtoren.

GeografieEdit

Oudstee is gevestigd op de plek waar de rivier de Honingwijn uitmondt in de Fluistersont. Daarnaast is de stad ook het eindpunt van de Rozenweg, die begint in Koningslanding.[1]

GeschiedenisEdit

De exacte vroege geschiedenis van Oudstee is verloren gegaan, maar volgens oude runenteksten van de Eerste Mensen zouden zij aan de monding van de Honingwijn hebben samengewoond met de Kinderen van het Woud. Volgens maester Jellico begon de stad als een handelspost aan de Fluistersont als bevoorradingsplek voor de handelaren van de Vrijplaats en elders.[2]

Gedurende verscheidene eeuwen werd Oudstee geplunderd door zowel de IJzergeborenen, Dorners als de Koning van het Bereik. Onder koning Otho II Hoogtoren werd begonnen met de bouw van een massieve stenen muur om de stad te beschermen. Na het pact tussen Leymond Hoogtoren en Garland II Gardenier ging Oudstee onderdeel maken van het Rijk van het Bereik. Door huwelijkspolitiek werd de stad ook niet ingenomen tijdens de Andaalse Invasie[2].

De stad had erg te kampen van de Grote Voorjaarsziekte in 209 NdV.[3] In de tijd van de Oorlog van de Vijf Koningen bleef Oudstee grotendeels gespaard door de actie's van de IJzergeborenen door het krachtig optreden van haar eigen Stadswacht.[4]

BeschrijvingEdit

De gehele stad is opgetrokken uit de steen, zelfs de vele steegjes van Oudstee zijn geplaveid. Op de westelijke oever van de Honingwijn liggen de Gildehallen de stadspaleizen. Verder stroomopwaarts is de Citadel gelegen die aan beide zijden van de rivier is gebouwd. Stroomafwaarts is in de monding van de rivier de Hoogtoren gelegen op het Slageiland.[5]

EconomieEdit

Naast Koningslanding kent Oudstee de grootste haven van Westeros en fungeert daarmee als een belangrijke im- en exportplaats.[6]

BezienswaardighedenEdit

Bronnen en voetnotenEdit

Steden in Westeros
Koningslanding - Lannispoort - Meeuwstede - Oudstee - Withaven

Around Wikia's network

Random Wiki