Wikia

Naam
Roodweyn
Olenna Roodweyn
Huis Tyrel
Olenna Roodweyn
Huis:Roodweyn
Geslacht:Vrouw
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Echtgeno(o)t(e):Luthor Tyrel
Kinderen:Mina, Hamer en Janna Tyrel
Acteur:Diana Rigg

Olenna Roodweyn, bijgenaamd de Doornenkoningin, was de vrouw van Luthor Tyrel en is de moeder van Mina, Hamer en Janna Tyrel.[1]

UiterlijkEdit

Olenna Roodweyn is een verschrompelde oude vrouw met wit haar.[2]

PersoonlijkheidEdit

Olenna Roodweyn heeft haar hart op de tong liggen en spreekt haar mening duidelijk uit naar anderen. Ze verwijt zichzelf dat ze in de opvoeding van haar zoon harder had moeten zijn.[2]

BiografieEdit

In haar jeugd werd Olenna Roodweyn verloofd met een Daeron Targaryen, maar daar stak ze hoogstpersoonlijk een stokje voor.[2] Echter, Daeron was meer geïnteresseerd in het mannelijke geslacht.[3]

Speciaal voor het huwelijk van haar kleindochter Marjolij Tyrel reisde ze naar Koningslanding. Aldaar hoort ze Sansa Stark uit over streken van Joffry Baratheon.[2] Ze was aanwezig bij het huwelijk dat op de eerste dag van het jaar plaatsvond. Voor het feest sprak ze even kort met Sansa en was ze getuige van de dood van Joffry Baratheon.[4] Zij zat samen met Petyr Baelish in het complot voor de moord op Joffry.[5]

Na het nieuwe huwelijk van haar kleindochter keerde ze terug naar Hooggaarde.[6]

Bronnen en voetnotenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki