Wikia

Naam
Huis Tyrel
Marjolij Tyrel
Huis Baratheon Koningslanding
Afbeelding:Marjolij Tyrel
Huis:Tyrel
Geboortejaar:283 AL
Geslacht:Vrouw
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Vader:Hamer Tyrel
Moeder:Alerie Hoogtoren
Broers en zussen:Willas, Garlan en Loras Tyrel
Echtgeno(o)t(e):Renling Baratheon
Joffry Baratheon
Acteur:Nathalie Dormer

Marjolij Tyrel (283 AL) is de enige dochter van Hamer Tyrel en Alerie Hoogtoren. Ze is het jongere zusje van Willas, Garlan en Loras Tyrel.[1] Ze is de weduwe van Joffry Baratheon en is thans verloofd met Tommen Baratheon.[2]

UiterlijkEdit

De schoonheid van Marjolij wordt door Renling Baratheon vergeleken met die van Lyanna Stark.[3] Ze heeft de zachte blik van een hinde en ze heeft een bos golvend bruin haar dat in lome krullen over schouders viel.[4]

BiografieEdit

Marjolij Tyrel werd geboren als het jongste kind en enige dochter van heer Hamer Tyrel en Alerie Hoogtoren. Marjolij huwde met Renling Baratheon om het pact te bezegelen tussen beide huizen om de IJzeren Troon te veroveren. Zij reist met hem en zijn leger mee over de Rozenweg.[4] Na de dood van Renling werd er tussen de Tyrels en de Lannisters een verbond gesloten. Zo werd zij na de Slag van het Zwartewater verloofd met Joffry Baratheon. De verloving kon doorgaan omdat Marjolij's eerste huwelijk nooit geconsumeerd is.[5]

KoninginEdit

Haar intrede in Koningslanding verliep vlekkeloos en de plaatselijke bevolking riep haar toe. Na haar aankomst laat ze inlichtingen inwinnen over haar toekomstige echtgenoot bij Sansa Stark.[6] Op de eerste dag van het nieuwe jaar trad ze in het huwelijk met Joffry. Echter, werd ze meteen op die dag al weduwe nadat hij door middel van vergif stierf.[7]

Na de dood van Joffry werd ze verloofd met diens jongere broertje Tommen Baratheon.[8] Enkele weken later trouwde ze dan ook samen.[9] Na haar huwelijk hield ze zich veel bezig met jachten en vermaakte ze zich met al haar bewonderaars.[10] Toen ze het nieuws over de verwondingen van Loras hoorde weigerde ze te geloven dat hij doodging.[11]

Door de schuldbekentenis van Osny Ketelzwart werd Marjolij gevangen genomen door het Geloof en opgesloten in de Grote Sept van Baelor. Er werd uitgewezen dat ze inderdaad haar maagdelijkheid reeds had verloren en naar verluid zou met vele het bed hebben gedeeld.[12]

Bronnen en voetnotenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki