Wikia

Lys
Algemene info
Regio: Vrijsteden, Essos
Regering: Raad van Magisters
Religie: Meerdere religies
Kenmerken
Inwoners: Onbekend

Lys is één van de negen Vrijsteden.[1] De vrijstad is gelegen op een eiland in de Zomerzee ten zuiden van de Betwiste Gebieden.[2]

Beschrijving Edit

Lys wordt beschermd door een hoge muur en verschillende huurlingen.[3]

Bevolking Edit

Van alle vrijsteden is het Valyrisch bloed het meest aanwezig Lys. Vele inwoners, van hoog tot laag, hebben het zilverblonde haar en de purperen ogen. Hierdoor was de stad ook geliefd onder de Targaryens die in de stad opzoek gingen naar mogelijke huwelijkskandidaten.[3] Men spreekt in de stad een accent van het Hoog-Valyrisch.[4]

Economie Edit

De stad neemt een belangrijke plaats in in de slavenhandel. De slaven zijn ook in een verhouding van een tot drie vertegenwoordigd in de stad. Daarnaast staat Lys ook bekend om haar zogenaamde "kusjeshuizen", de bordelen van de stad.[3]

Geschiedenis Edit

Valyrische stad Edit

Lys werd door de Vrijplaats Valyria gesticht als handelskolonie door welvarende kooplieden. Zij kozen voor zelfbestuur onder de bescherming van de Drakenheren.[5] Na de Doem van Valyria werd Lys veroverd door Volantis. Toen Aegon de Veroveraar de Zee-engte over vloog om Tyrosh en Pentos in hun oorlog bij te staan kwam de stad in opstand tegen hun bezetter. Na de oorlog was Lys weer een vrije stad.[6]

Vrije stad Edit

In 96 NdV ging Lys een alliantie met Myr en Tyrosh aan en stichtte het Koninkrijk van de Drie Dochters. Oorspronkelijk met als doel om de piraten uit de Stapstenen te verjagen, maar weldra waren er meer wereldlijke ambities. Het koninkrijk werd tot stop gebracht door een alliantie van Braavos, Pentos en Lorath.[3]

Na de Drakendans raakte de stad betrokken in de politiek van de Zeven Koninkrijken. Prins Viserys Targaryen was tijdens zijn gevangenschap in de stad gehuwd met Larra Rogare. De Rogarebank was op dat moment de grootste bank ter wereld. Het Huis Rogare kwam echter ten val tijdens de Lyseense Lente.[7]

Bezienswaardigheden Edit

Bronnen en referenties Edit

Vrijsteden
Braavos - Lorath - Lys - Myr - Norvos - Pentos - Qohor - Tyrosh - Volantis

Around Wikia's network

Random Wiki