Wikia

Westeropedia wiki

Lann de Geslepene

5.167pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Naam
Huis Lannister.png
Lann
Huis Lannister.png
Lann de Geslepene.jpg
Andere namen:De Geslepene
Huis:Lannister
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
Het Spel der Tronen

Lann de Geslepene (Engels: Lann the Clever) is een bedrieger die leefde tijdens het Heldentijdperk. De Lannisters claimen via vrouwelijke lijn van hem af te stammen.[1]

Volgens de legende zou Lann de Geslepene met zijn sluwheid de Casterlings uit de Rots van Casterling gelokt hebben zonder enig wapen en daarna de Rots zich eigen gemaakt. Hij zou ook goud van de zon hebben geroofd om zijn haar meer glans te geven.[2]

Legenden Edit

In Het Bereik zijn er verhalen die vertellen dat Lann een zoon was van Florys de Vos en Rowin Guldenboom en dus een kleinkind is van Gart Groenehand.[3]

Er bestaan verschillende versies over hoe Lann de Geslepene de Rots tot de zijne heeft gemaakt. Versies waarin de Casterlings worden verdreven met leeuwen en ander ongedierte of hele schunnige versies.[4]

Gangbare versie Edit

Lann de Geslepene zou een geheime toegang tot de rots hebben gevonden die zeer nauw was. Door zich in te smeren met boter wist hij door de spleet heen te komen. Eenmaal binnen begon hij streken uit te halen bij de slapende Casterlings en wist hen zo tegen elkaar op te zetten en overtuigde hij hen ervan dat er een meedogenloos wezen door de Rots dwaalde en hen nooit met rust zou laten.[4]

Maester Perestans versie Edit

Lann was een dienstman van heer Casterling die diens dochter zwanger maakte. De dochter wist haar vader over te halen om haar aan Lann uit te huwen. Heer Casterling had geen zonen en na zijn dood kwam de Rots in de handen van Lann.[4]

Volgens de verhalen overleed Lann op de leeftijd van 312 jaar en liet hij bij zijn dood vele zonen en dochters achter.[4]

Bronnen en voetnotenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki