Wikia

Koningslanding
Koningslanding.jpg
Algemene info
Regio: Kroonlanden
Huis: Baratheon
Huidige heer: Tommen Baratheon
Religie: Geloof van de Zeven
Kenmerken
Inwoners: ± 500.000[1]
Gesticht door: Aegon I Targaryen
Stichtingsdatum: 1 NdV

Koningslanding is de hoofdstad van de Zeven Koninkrijken en van de regio de Kroonlanden. De stad ligt gebouwd aan de Zwartwaterbaai bij de monding van de Zwartwaterstroom.[2]

GeografieEdit

Vanaf de Godenpoort in het noordoostelijk punt van de stad loopt er een lange geplaveide weg richting de Rode Burcht. Bij de Heuvel van Visenya wordt deze straat doorsneden door de Zusterweg die van de Drakenkuil naar de Grote Sept van Baelor loopt. Ten zuiden van de Heuvel van Rhaenys ligt de sloppenwijk de Vlooienzak.[3]

GeschiedenisEdit

Voor de Veroveringsoorlog behoorde het gebied rondom de monding tot het gebied van vele koningen. Voor de bouw van de stad waren de heuvels met bomen begroeid en woonde er slechts een handvol vissers op de noordoever van de Zwartwaterstroom.[4] Toen Aegon I Targaryen met zijn leger op deze plek landde liet hij op de hoogste heuvel zijn eerste primitieve versterking van aarde en hout bouwen. Na zijn tweede kroning in Oudstee besliste Aegon dat hij van het latere Koningslanding zijn hoofdstad zou maken.[5]

Tijdens de regering van Aegon groeide het bescheiden plaatsje al snel uit tot één van de grootste steden van de Zeven Koninkrijken. In 19 NdV werd de start gemaakt met de bouw van de stadsmuur en in diezelfde tijd verrezen er twee septen in de stad.[6] Tijdens de regering van Maegor I Targaryen werd de Gedachtenissept afgebrand en liet hij aldaar op die plek de Drakenkuil bouwen.[7] Onder leiding van de Hand Barth werd de riolering in de stad verbeterd.[8]

Straatscene in Koningslanding - Marc Fishman.jpg

Een straatscene in Koningslanding, artwork door Marc Fishman.

Bij aanvang van de Drakendans was Koningslanding het hoofdkwartier van koning Aegon II Targaryen en de Groenen. Na hun verovering van Harrenhal werd de stad zonder al te veel bloedvergieten ingenomen. Toch groeide de onrust in de stad. De profeet Herder wist de bevolking op te zwepen dat resulteerde in de Bestorming van de Drakenkuil. Hierop vluchtte koningin Rhaenyra Targaryen en brak de Driekoningenmaan uit. De rust keerde pas weer terug in de stad nadat Aegon II het had heroverd.[9]

De devote koning Baelor I Targaryen schafte de prostitutie in de stad af dat tot veel onrust leidde. Onder zijn leiding werd er ook begonnen aan de bouw van de Grote Sept van Baelor.[10]

Een vierde van de bevolking van Koningslanding overleed aan de Grote Voorjaarsziekte. De brandstapels van de doden werden gebouwd in de Drakenkuil en rookten in die dagen non-stop.[11]

Na het uitbreken van de Oorlog van de Vijf Koningen werd de stad overspoeld met vluchtelingen uit de Rivierlanden. Door de woedende oorlog ontstond er in de stad ook langzaamaan een voedseltekort.[12] Hierdoor groeide de onrust en onvrede in de stad dat zich uiteindelijk uitte in de Rellen van Koningslanding. Enkele belangrijke notabelen stierven tijdens de rellen, waaronder de Hoge Septon.[13] De situatie in de stad verbeterde na de Slag van het Zwartewater. Door een groot voedseltoevoer vanuit Hooggaarde verdween de voedselschaarste in de stad.[14]

Straten van Koningslanding.jpg

De straten van Koningslanding.

De stadEdit

Koningslanding staat vol met states, tuinen en graanschuren, bakstenen pakhuizen, houten herbergen, kraampjes van kooplieden, kroegen, begraafplaatsen en bordelen; veelal op een kluitje.[4]

Op de Heuvel van Visenya is de Grote Sept van Baelor te vinden. Aan de andere kant van de stad, op de Heuvel van Rhaenys staan de restanten van de Drakenkuil. Tussen deze twee heuvels in liep de Straat der Zusters. Bovenalles uit verheft zich de Rode Burcht die gebouwd is op de hoge Heuvel van Aegon.[4]

BezienswaardighedenEdit

Bronnen en voetnotenEdit

Hoofdplaatsen in Westeros
Hoofdstad: Koningslanding
Hoofdplaatsen:Adelaarsnest - Hooggaarde - Piek - Rots van Casterling - Stormeinde - Stroomvliet - Winterfel - Zonnespeer

Around Wikia's network

Random Wiki