Wikia

Westeropedia wiki

Koningsgarde

5.169pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Kingsguard (1).PNG

Het wapenschild dat de leden van de garde dragen

De Koningsgarde (Engels: Kingsguard) is de persoonlijke verdediging van de koning. De koningsgarde bestaat altijd uit zeven mannen.[1]

Geschiedenis Edit

Tijdens de Eerste Dornse Oorlog werd er een aanslag gepleegd op het leven van Aegon I Targaryen. Zijn zustervrouw Visenya Targaryen was instaat de aanval af te slaan. Naar aanleiding van dit incident gaf Aegon zijn zus toestemming om de eerste Koningsgarde te vormen. Onder haar leiding werden de ridders verkozen en werd ser Corlys Velaryon de eerste bevelhebber. Hun eed werd gebaseerd op die van de Nachtwacht.[2]

Tijdens de Verovering van Dorne stierven drie Witte Ridders aan de zijde van hun koning Daeron I Targaryen terwijl ze hem probeerden te beschermen tegen Dorners. Slechts Aemon de Drakenridder wist het te overleven.[3]

VerplichtingenEdit

Het is de eerste en belangrijkste taak van de Koningsgarde om de koning te beschermen tegen letsel en bedreigingen. Daarnaast zijn de witte ridders bij ede verplicht de bevelen van de koning op te volgen, zijn geheimen te bewaren, hem van advies te voorzien wanneer hij daarom verzocht of om te zwijgen. Strikt genomen is het ook aan de koning om te besluiten of ook anderen de bescherming van de Koningsgarde mogen genieten, ook van de koninklijke familie.[4]

GebruikenEdit

Het is de ridders van de Koningsgarde verboden om te trouwen.[5] De overtreding op deze regel wordt bestraft door de koning waar ze onder dienen.[6] Daarnaast dienen de ridders van de Koningsgarde hun hele leven lang en wordt hun dienstverband alleen door de dood beëindigd. Ondanks dat er in het verleden enkele uitzonderingen zijn geweest.[7] De daden van de broeders van de Koningsgarde worden opgeschreven in het Witte Boek.[8]

Historische ledenEdit

CitatenEdit

Viserys Targaryen: "Wie luistert naar alles, maar hoort toch niets? Een ridder van de Koningsgarde."[11]

Zie ookEdit

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki