Wikia

Westeropedia wiki

Kevan Lannister

5.167pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Naam
Huis Lannister.png
Kevan Lannister
Huis Lannister.png
Kevan Lannister2.png
Huis:Lannister
Geboortejaar:245 NdV
Overlijdensjaar:300 NdV te Koningslanding
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
Het Spel der Tronen
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Een Dans met Draken
Vader:Tytos Lannister
Moeder:Jeane Marbrand
Broers en zussen:Tywin, Gerion en Tyget Lannister
Echtgeno(o)t(e):Dorna Vlugh
Kinderen:Lancel, Martyn en Willem Lannister
Acteur:Ian Gelder

Ser Kevan Lannister is de jongere broer van Tywin Lannister. Hij is getrouwd met Dorna Vlugh en samen hebben drie zonen, Lancel, Willem en Martyn, en een dochter, Janei.[1] Hij dient als Regent voor de Kind-Koning Tommen Baratheon.[2]

UiterlijkEdit

Kevan Lannister is een kale, gezette man met massieve kaken en met een kortgeknipte blonde baard.[3]

PersoonlijkheidEdit

Kevan is een loyale man en is loyaal naar zijn oudere broer Tywin en draagt hem een goed hart toe.[4]

BiografieEdit

Vroege jaren Edit

Kevan Lannister werd geboren als de tweede zoon van heer Tytos Lannister en zijn vrouw Jeane Marbrand. Hij vocht samen met zijn broers mee bij de Oorlog van de Negenpenningskoningen waar hij ook zijn ridderslag wist te behalen. Na hun terugkeer assisteerde hij zijn broer Tywin Lannister bij het innen van hun vaders geld. Hierbij verkreeg hij van Harys Vlugh diens dochter Dorna Vlugh als onderpand met wie hij later zou trouwen.[5]

Oorlog van de Vijf Koningen Edit

Kevan Lannister begeleidt zijn broer Tywin Lannister tijdens diens militaire campagne in de Rivierlanden.[3] Hij bleef zijn broer trouw en vocht aan diens zijde tijdens de Slag van het Zwartewater.[6] Vervolgens woonde hij het huwelijk van zijn neef Tyrion met Sansa Stark bij.[7] Na de dood van zijn zoon Willem Lannister raakte hij uit zijn doen en kon hij voor enige tijd zijn broer Tywin niet dienen.[8]

Toen zijn broer Tywin stierf door de hand van Tyrion werd hem de functie van Hand des Konings aangeboden door Cersei. Deze was hij bereid te aanvaarden onder zijn eigen voorwaarden, die nam Cersei niet aan. Hierop vertrok hij met zijn zoon Lancel naar Darring en met het lichaam van zijn broer naar de Rots van Casterling.[9] Hij vertrok echter eerder uit Darring dan gepland was doordat hij een flinke ruzie met zijn zoon had gekregen.[10]

Na de gevangenname van zijn nicht werd hij door Harys Vlugh en Pycelle benadert om als Regent te dienen voor de jonge koning Tommen Baratheon. Hij accepteerde deze functie en reisde terug naar Koningslanding om orde op zaken te stellen.[11] Onder zijn leiding werd er weer een eenheid gesmeed in het land, die een doorn in het oog was voor zijn tegenstanders. Op de eerste winteravond werd hij in de werkkamer van grootmaester Pycelle gedood door Varys en diens kinderen.[12]

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki