Wikia

Naam
Wapenschild Huis Arryn.svg
Jon Arryn
Wapenschild Huis Arryn.svg
Jon Arryn - Oznerol-1516.png
Jon Arryn, artwork door Oznerol-1516
Titel(s):Landvoogd van het Oosten
Heer van het Adelaarsnest
Hand des Konings
Periode:- 298 AL
Huis:Arryn
Trouw aan:Robert Baratheon
Overlijdensjaar:298 AL
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Vader:Jasper Arryn
Echtgeno(o)t(e):Jeane Roys (1ste)
Rowena Arryn (2de)
Lysa Tulling (3de)
Kinderen:Robert Arryn

Jon Arryn was de heer van het Adelaarsnest, Verdediger van de Vallei, landvoogd van het Oosten, Hands des Konings en het hoofd van het huis Arryn. Hij is driemaal getrouwd: eerst met Jeane Roys, daarna met Rowena Arryn en ten slotte met Lysa Tulling. De eerste twee huwelijken bleven kinderloos maar hij had één zoon bij Lysa, Robert Arryn.[1]

BiografieEdit

Jon Arryn werd geboren als oudste zoon van heer Jasper Arryn. Hij had een jongere zus Alys Arryn die met Elys Wagenholt trouwde en een jongere broer: Roneel Arryn.[2] Hij trouwde als eerste met Jeane Roys. Zij stierf echter in het kraambed na de geboorte van een doodgeboren dochter. Ook was hij gehuwd met een verre nicht van hem: Rowena Arryn, maar ook dit huwelijk bleef kinderloos[1]

Later nam Jon de jongens Eddard Stark en Robert Baratheon als pupillen aan. Toen Aerys II Targaryen hun hoofden opeiste weigerde hij hier gehoor aan te geven en kwam in opstand. Jon trouwde met Lysa Tulling in de Grote Sept van Stroomvliet.[3]Hij huwde met haar omzich te verzekeren van de steun van de zwaarden van Hoster Tulling.[4]

Toen Jon in opstand kwam tegen Aerys II Targaryen bleven enkele van zijn vazallen trouw aan de Targaryens. In de Slag bij Meeuwstede wist hij hen te verslaan en hen weer tot onder zijn banier te brengen.[5]

Na de opstand was Jon Arryn jaren lang de Hand des Konings van Robert Baratheon. Kort na Robert's Opstand reisde hij af naar Zonnespeer met de beenderen van Lewyn Martel. Hij wist Doran Martel te bewegen zijn eventuele opstand neer te leggen.[6] Jon Arryn kon echter niet altijd de woede aanvallen van Robert beheersen.[7] Tijdens het vervullen van zijn functie deed hij samen met Stannis Baratheon veel onderzoek naar de bastaarden van zijn koning [8] en kwam hij waarschijnlijk ook achter de waarheid van de kinderen van Robert.[9]

ZiektebedEdit

Toen Jon Arryn ziek werd stierf hij al vrij snel daarna. Grootmaester Pycelle gaf hem tijdens zijn ziekbed Melksap van de Papaver om zijn pijn te verminderen. Na zijn dood vluchtte Lysa, zijn weduwe, en zijn zoon, Robert Arryn, naar het Adelaarsnest.[3] Uiteindelijk bleek dat Jon Arryn vergiftigd was met de Tranen van Lys.[10] Grootmaester Pycelle was verantwoordelijk voor de dood op Jon Arryn.[11] Robert volgde zijn vader op als Heer van het Adelaarsnest en Eddard Stark als Hand des Konings. In tegenstelling tot wat gebruikelijk was werd Jaime Lannister tot Landvoogd van het Oosten benoemd.[12] Vlak voor haar dood biechtte Lysa Arryn op dat zij Jon Arryn had vermoord in opdracht van Petyr Baelish.[13]

Bronnen en voetnotenEdit

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki