Wikia

Westeropedia wiki

Janos Slink

5.164pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Naam
Huis Slink.png
Janos Slink
Nachtwacht.png
Afbeelding:Janos Slint.png
Titel(s):Bevelhebber van de Stadswacht van Koningslanding (voormalig)
Heer van Harrenhal (voormalig)
Huis:Slink
Groep:Stadswacht van Koningslanding
Eedgebonden aan:Joffry Baratheon
Overlijdensjaar:300 AL te Slot Zwart
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Dans met Draken
Kinderen:Morros Slink
Acteur:Dominic Carter

Janos Slink (Engels: Janos Slynt) was de bevelhebber van de Stadswacht van Koningslanding[1] en Heer van Harrenhal en had een zetel in de Kleine Raad van Joffry Baratheon. Hij is de vader van Morros [2] Hij is een broeder van de Nachtwacht.

UiterlijkEdit

Janos Slink is een gezette kwabbige man met een kaal hoofd.[3] Daarnaast is hij fors en breed en heeft hij een onderkin.[4]

BiografieEdit

Vroege JarenEdit

Janos Slink werd geboren als de zoon van een slager en ging dienen bij de Stadswacht van Koningslanding. Daar wist hij kapitein van de IJzerpoort te worden en na de dood van Manly Stookewaard werd hij benoemd door Jon Arryn tot de nieuwe bevelhebber van de stadswacht.[5]

BevelhebberEdit

De corruptie van Janos Slink als bevelhebber van de stadswacht werd aan het licht gebracht door Jon Arryn, maar door de hand van Robert I Baratheon wist hij zijn positie te behouden.[6]

Tijdens de aanloop naar het Toernooi van de Hand ondervond Janos Slink als bevelhebber van de stadswacht vele moeilijkheden. Hij eist dan ook van de Kleine Raad om extra mannen. De Hand des Konings, Eddard Stark, zegt deze hem toe en stelt hem zelfs een deel van zijn eigen mannen ter beschikking.[3]

Als Robert I Baratheon gewond terugkeert doet Eddard Stark een poging hem en de stadswacht om te kopen om hem te steunen.[7] Ondanks dat blijft hij trouw aan de kroon en slacht hij de man van Stark af in de troonzaal.[8] Als dank hiervoor wordt hij de nieuwe heer van Harrenhal.[9] Vlak na de aankomst van Tyrion Lannister werd hij van zijn land en titels ontdaan en naar de Muur gestuurd door de Kobold.[10]

NachtwachtEdit

Bij zijn eventuele kandidatuur voor het opperbevel bij de Nachtwacht zou hij gesteund worden door Tywin Lannister.[11] Hij reisde met Alliser Doren mee naar Slot Zwart tijdens de Slag bij Slot Zwart.[4]

Na de slag deed hij mee aan de strijd om het opperbevel en hoe langer de stemming duurde, hoe hoger het aantal stemmen werd dat hij kreeg.[12] In de verkiezing werd hij uiteindelijk verslagen door Jon Sneeuw.[13] Kort na de benoeming van Sneeuw kreeg Slink het bevel aangeboden over het slot Grijsgaard. Hij weigerde echter en wegens verraad onthoofde Jon hem eigenhandig.[5]

Citaten over Janos SlinkEdit

Cottaar Piek: "Er steekt te veel Koningslanding in die kerel. Een pad krijgt vleugels en denkt verdomme dat-ie een draak is."[6]

Bronnen en voetnotenEdit

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki