Wikia

Westeropedia wiki

Ilyn Peyn

5.172pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Naam Ilyn Peyn
Ilyn Payne.jpg
Titel(s):Scherprechter
Huis:Peyn
Trouw aan:Robert Baratheon
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Acteur:Wilko Johnson

Ser Ilyn Peyn (Engels: Ilyn Payne) is de koninklijke scherprechter en beul van Joffry Baratheon.[1]

UiterlijkEdit

Het was een broodmagere, grimmige man die het gebeuren in stilte gadesloeg. Zijn gezicht was pokdalig en baardeloos, met diepliggende ogen en holle wangen. Ook al was hij niet oud, hij had alleen nog wat haarslierten boven zijn oren groeien.
Het Spel der Tronen, Sansa I, blz. 139

BiografieEdit

Ilyn Peyn was de kapitein van de wacht onder Tywin Lannister toen hij diende als Hand des Konings onder Aerys II Targaryen. In die tijd maakte hij een onhandige opmerking over de koning, waarop de koning hem zijn tong liet uitrukken.[2] Namelijk dat hij Tywin de daadwerkelijke koning van het rijk vond.[3]

Toen koning Robert Baratheon naar Koningslanding afreisde vanuit Winterfel reed hij samen met Barristan Selmy en Renling Baratheon hen te gemoed.[4] Hij voltrok namens de nieuwe koning Joffry Baratheon de doodstraf op Eddard Stark.[5] In de periode dat hij in dienst was als beul had hij nooit een tweede slag nodig voor een terechtstelling. Toen Jaime Lannister met een leger vertrok naar Stroomvliet kwam hij bij Jaime in dienst en in het geheim oefenden ze elke nacht met het zwaard tegen elkaar.[2]

Bronnen en voetnotenEdit

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki