Wikia

Huis Tyrel
Huis Tyrel
Wapenschild Een groen veld, met een gouden roos
Zetel Hooggaarde
Huidige hoofd Hamer Tyrel
Gebied Het Bereik
Titel Heer van Hooggarde
Landvoogd van het Zuiden, Verdediger van de Marken, Oppermaarschalk van Het Bereik
Opperhofmeester van Hooggaarde (voormalig)
Erfgenaam Willas Tyrel
Leenheer Huis Baratheon

Huis Tyrel van Hooggaarde is een van Grote Huizen van Westeros en zij zijn de heersers over Het Bereik. Hun wapenschild heeft groen veld met een gouden roos. Hun woorden zijn: Groei brengt kracht.[1]

GeschiedenisEdit

OpperhofmeestersEdit

De stichter van het huis was de Andaalse ridder ser Alester Tyrel die wist uit te groeien tot het gezworen schild van koning Gweyn V Gardenier. Diens tweede zoon, Gareth was een boekenwurm en koos er voor om als hofmeester te dienen onder de koning. Mede door diens inzet en ook van zijn zoon werd de titel van Opperhofmeester erfelijk gemaakt.[2]

De Tyrels lieten hun waarde als opperhofmeester blijken in de jaren na de dood van Gart X Gardenier waarin Osmond Tyrel als opperhofmeester doortastend wist te handelen.[3] Zijn zoon Robert Tyrel werd voor zijn bewezen diensten uitgehuwelijkt aan een prinses uit het huis Gardenier. Het zou het eerste huwelijk tussen beide huizen zijn.[2]

LandvoogdenEdit

Nadat koning Mern IX Gardenier en zijn zonen omkwamen op het Veld van Vuur opende hofmeester Harlan Tyrel de poorten van Hooggaarde voor Aegon I Targaryen en werd daardoor tot diens Landvoogd van het Zuiden benoemd. Vervolgens vocht het huis aan de zijde van de eerste Targaryenkoning mee tijdens de Eerste Dornse Oorlog.[2]

Heer Lyonel Tyrel voerde een leger aan door de Prinsenpas tijdens de Verovering van Dorne. Na de verovering werd hij ook door koning Daeron I Targaryen tot gouverneur van Dorne benoemd, maar hij stierf kort daarna in het beruchte schorpioenenbed.[2][4]

LedenEdit

Historische ledenEdit

Bronnen en voetnotenEdit

  1. Het Spel der Tronen, Appendix, Het Huis Tyrel
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 De Wereld van IJs & Vuur: Het Huis Tyrel
  3. De Wereld van IJs & Vuur: Andalen in het Bereik
  4. De Wereld van IJs & Vuur: Daeron I
ja:タイレル家