Wikia

Naam Drogo
Drogo
Titel(s):Khal
Groep:Dothraki
Overlijdensjaar:298 NdV
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Vader:Bharbo
Echtgeno(o)t(e):Daenerys Targaryen
Acteur:Jason Momoa

Khal Drogo was een Khal van de Dothraki. Hij is gestorven aan wondrot.[1] Er wordt gezegd dat in zijn Khalasar honderduizend man rijdt en dat zijn paleis in Vaes Dothrak tweehonderd kamers had. Daarnaast bezat hij een state met negen torens in Pentos, een geschenk van de Magisters.[2]

UiterlijkEdit

Drogo is een lange man, ongeveer een kop groter dan de gemidelde man. Hij had een koperkleurige huidskleur en een dikke snor met gouden en bronzen ringen. Hij is een erg sterke krijger en heeft volgens Viserys nog nooit een gevecht verloren. Hierdoor heeft hij een erg lange, zwarte vlecht volgehangen met belletjes. Ten tijde van het begin van Het Spel der Tronen was hij niet ouder dan dertig.[2]

PersoonlijkheidEdit

Illyrio Mopatis sloot het huwelijk tussen Khal Drogo en Daenerys Targaryen. In ruil hiervoor moest Drogo Viserys, de broer van Daenerys, een leger geven zodat hij de Zeven Koninkrijken kon heroveren.[2]

Drogo - Magali Villeneuve

Drogo, artwork door Magali Villeneuve.

BiografieEdit

Drogo werd geboren als een zoon van de khal Bharbo. In zijn jeugd werd hij door Cohollo gered toen huurlingen hem wilden verkopen aan Drogo's vijanden.[3]

Drogo werd in Pentos door magister Illyrio Mopatis voorgesteld aan zijn toekomstige vrouw Daenerys Targaryen.[2] Een halfjaar later trouwde het stel voor de muren van Pentos in de aanwezigheid van zijn Khalasar. Na de voltrekking van het huwelijk bereed hij zijn vrouw voor de eerste keer.[4]

Zijn vrouw raakt zwanger en in Vaes Dothrak ondergaat ze het ritueel om haar kind kracht te schenken. Hierop wordt zijn nog ongeboren zoon uitgeroepen tot het Hengst Die de Wereld Bestijgt. Als in het feest daaropvolgend Viserys Targaryen in een dronken bui verpest dan kroont Drogo hem met juist gesmolten goud waarop de bedelaar-koning sterft.[5]

Toen hij van zijn vrouw hoorde dat er iemand een poging had gedaan om haar te vermoorden zweerde hij dat hij zijn ongeboren zoon als geschenk de IJzeren Troon zou geven en dat hij de inwoners van de Zeven Koninkrijken tot slaven zou maken.[6]

In een Lhazareens dorp loopt Drogo tijdens de gevechten met de khals Ogo en Fogo een wond aan zijn borst op. Zijn vrouw Daenerys laat hem verplegen door de Maegi Mirri Maz Duur.[7] Als zijn ziekte verergerd laat Dany Mirri zelfs toe om bloedmagie op zijn lichaam uit te voeren.[8] Tijdens zijn ziektbed slinkt zijn khalasar al snel, verschillende strijders laten zich uitroepen tot khal. Om hem uit zijn lijden te verlossen dood Daenerys hem.[9] Hij werd daarop op de brandstapel gelegd.[10]

Sjabloon:Interlinks

Around Wikia's network

Random Wiki