Wikia

Drakensteen
Drakensteen bij dag.jpg
Algemene info
Regio: Kroonlanden
Huis: Baratheon van Drakensteen
Huidige heer: Stannis Baratheon
Religie: Heer des Lichts
Kenmerken
Inwoners: Onbekend
Stichter: Huis Targaryen
Stichtingsdatum: 200 v.AL

Drakensteen is een vesting en plaats op het gelijknamige eiland in de Zwartwaterbaai.[1] Het merendeel van de bevolking woont in de haven aan de voet van de vulkaan waar het kasteel op gebouwd is. Het kasteel is gebouwd door de Targaryens nog vóórdat zij Westeros veroverden. Na de verovering was bijhoorde het kasteel tot het persoonlijke leen van de beoogde troonopvolger. Aan het begin van de serie is Stannis Baratheon de kasteelheer.

GeschiedensEdit

Ruim een eeuw voor de Doem van Valyria stichtte een nobel huis uit Valyria, de Targaryens, het kasteel op het eiland. Het eiland zou dienen als westelijke buitenpost van de Vrijplaats Valyria voor de toekomstige verovering van Westeros.[2] De torens van het kasteel werden vormgegeven met behulp van Valyrische Magie.[3] Ruim een eeuw na de Doem lanceerde Aegon I Targaryen zijn invasie op het vaste land van Westeros vanaf Drakensteen. Na de stichting van Koningslanding werd Drakensteen de zetel van de kroonsprins van het rijk.

Tijdens de Oorlog van de Usurpator belegerde Stannis Baratheon het eiland en nam het in. Hij werd door zijn broer, de nieuwe koning, aangesteld tot Heer van Drakensteen.[4] Tijdens de Oorlog van de Vijf Koningen werd het eiland na het vertrek van Stannis belegerd door Paxter Roodweyn en ingenomen met behulp van Loras Tyrel.[5]

KasteelEdit

Het kasteel werd met behulp van Valyrische steenhouwers gebouwd en is daarmee het uniekste kasteel in heel Westeros. De citadel is opgetrokken uit een zwarte steensoort en de torens van het kasteel zijn gemaakt in de vorm van Draken. [4]

Stenen TromEdit

De Stenen Drum is de naam van de donjon van het kasteel. De naam komt van het geluid dat het donjon voortbrengt tijdens winderige stormen. De cellen die zich in de kerkers van het kasteel bevinden zijn warmer dan je zou vermoeden. De Stenen Drum wordt verbonden met de Gevangenistoren door een brug over de kloof heen.[4] In de hoogste vedrieping van de donjon bevindt zich de Kamer met de Beschilderde Tafel. De plek waar Aegon zijn invasie plande.[6]

SeptEdit

De sept van Drakensteen was gebouwd op de plek waar Aegon I Targaryen was neergeknield op de nacht voor hij uitvoer. De beelden van de Zeven in de sept zijn volgens de overlevering gemaakt van de masten waarmee de Targaryens naar Drakensteen waren gekomen. Omstreeks 299 AL werd de sept door de mannen van koningin Selyse Florens afgebrand.[7]

Zie ookEdit

Bronnen en voetnotenEdit

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki