Wikia

Dorne in Westeros.png

De regio Dorne is in het rood aangegeven op de kaart.

Dorne is een groot schiereiland dat een groot deel van Zuid-Westeros vormt en is een van delen van de Zeven Koninkrijken. De regio Dorne wordt geregeerd door het Huis Martel vanuit hun zetel in Zonnespeer.

GeografieEdit

In het noorden grenst Dorne aan land aan de regio's Het Bereik en de Stormlanden. Ten noorden van Dorne ligt ook de Dornse Zee. Ten oosten van Dorne ligt het eilandarchipel van de Stapstenen en de zuidkust van Dorne ligt aan de Zomerzee.[1] De grens tussen Dorne en de rest van het vasteland van Westeros wordt gedomineerd door de Rode Bergen. De twee belangrijkste passen die Dorne met het rest van het vasteland verbinden zijn de Beenderweg en de Prinsenpas.

Dorne staat bekend als de meest heetste regio van Westeros en het landschap bestaat dan ook grotendeels uit woestenijen van zand en stenen. De regio kent wel enkele rivieren, waarvan de Groenebloed veruit de belangrijkste is, die de regio van het nodige water voorzien.[2]

Belangrijke plaatsenEdit

BevolkingEdit

Dorne is het dunst bevolkte gebied van de Zeven Koninkrijken. De cultuur van de Dorners verschilt behoorlijk met de andere Westerosi. De bevolking heeft veel gebruiken overgenomen van de Rhoynar en kent daarmee veel overeenkomsten met enkele volkeren uit Essos.[3]

EconomieEdit

In Dorne worden veel producten verbouwd die elders in Westeros niet worden verbouwd, waaronder de citrusvruchten waarvan men ook wijn maakt. Ook citroenen en olijven behoren tot de belangrijkste exportproducten van de regio. De welvarenste handelsplaats in Dorne is Plankstad dat veelvuldig met de Vrije Stad Volantis handelt.

Dornse Opstand - Filipe Hattori.jpg

De Dornse Opstand, artwork door Filipe Hattori.

GeschiedenisEdit

De Eerste Mensen kwamen via de Gebroken Arm van Essos naar Westeros. Gedurende hun oorlog met de Kinderen van het Woud werd de Arm door de Kinderen gebroken in een poging om de invasie een halt toe te roepen.[4]

Ten tijde van de Andaalse Invasie waren er slechts maar enkele Andaalse avonturiers die zich zouden vestigen in de woestenijen van Dorne. Onder hen bevond zich ook Morgan Martel, de eerste van zijn lijn.[5]

Omstreeks 1000 VdV was Dorne een coalitie van verschillende Andalistische koninkrijken. Toen de krijger-koningin Nymeria met haar volk de Rhoynar de regio binnenviel verbond zij zich met heer Mors Martel. Onder deze gebundelde krachten kwam Dorne uiteindelijk in de macht van de Martels.[6]

Tijdens de Veroveringsoorlog bleef Dorne gespaard voor de veroveringen van Aegon I Targaryen. In tegenstelling tot de andere koningen wist Dorne zich wel succesvol te verdedigen. Koning Daeron I Targaryen wist de regio kortstondig te veroveren, maar na zijn dood brak het weer los. Diens kleinzoon Daeron II wist uiteindelijk Dorne aanzich te verbinden door middel van een huwelijk met Myriah Martel.[7]

Bronnen en voetnotenEdit

  1. Een Storm van Zwaarden, Kaart van het Zuiden
  2. De Wereld van IJs & Vuur: Dorne
  3. De Wereld van IJs & Vuur: Vreemde gebruiken in het Zuiden
  4. De Wereld van IJs & Vuur: De Komst van de Eerste Mensen
  5. De Wereld van IJs & Vuur: De Andalen Komen
  6. De Wereld van IJs & Vuur: Tienduizend Schepen
  7. De Wereld van IJs & Vuur: Daeron II

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki