Wikia

Naam
Huis Martel.png
Doran Martel
Huis Martel.png
Afbeelding:Doran Martel - Mathia Arkoniel.jpg
Titel(s):Vorst van Dorne
Heer van Zonnespeer
Huis:Martel
Trouw aan:Huis Baratheon
Geboortejaar:248 AL
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Broers en zussen:Elia, Oberyn, Olyvar en Mors Martel
Echtgeno(o)t(e):Mellario van Norvos
Kinderen:Arianne, Quentyn en Trystan Martel
Pupil(len):Myrcella Baratheon
Acteur:Alexander Siddig

Doran Nymeros Martel (248 AL) is de huidige Vorst van Dorne.Hij is getrouwd met Mellario van Norvos en is de vader van Arianne, Quentyn en Trystan Martel.[1]

PersoonlijkheidEdit

Doran Martel koestert een wrok tegen het Huis Lannister wegens de moord op zijn zuster Elia Martel.[2] Hij is jichtig.[3]

BiografieEdit

Doran Martel groeide alleen op door het uitblijven van broertjes en zusjes. Op negenjarige leeftijd ging hij als schildknaap dienen in Zoutkust. In die periode werd zijn zus Elia geboren.[4]

Doran ontmoette zijn vrouw Mellario van Norvos tijdens zijn reis door de Vrijsteden. Na de dood van Elia tijdens de Plundering van Koningslanding zon Doean op wraak en ging hij in het geheim een verbintenis aan met de Targaryens en bleef hij trouw aan hen.[5]

Door de verloving tussen zijn zoon Trystan Martel en Myrcella Baratheon verkreeg hij een zetel in de Kleine Raad. Door zijn ziekte kon hij deze echter niet innemen en stuurde hij zijn broer Oberyn Martel om zijn plaats in te nemen.[3]

Na de dood van zijn broer Oberyn sliep Doran slecht. Toen de Zandslangen opriepen tot vergelding liet hij hen opsluiten om de vrede te bewaren.[4] Nadat hij vrede had gesloten met zijn dochter Arianne liet hij de Zandslangen weer vrij. Toen hem het hoofd werd gepresenteerd van ser Gregor Clegane door ser Balon Swaan ging Doran Martel verder met zijn plannen en stuurde hij Tyene en Nymeria Zand naar Koningslanding.[6]

Citaten over DoranEdit

Tywin Lannister: "Hij is een voorzichtige man, een redelijk denkend man, subtiel, bedachtzaam, zelfs tot op zekere hoogte laks. Hij is iemand die de consequenties van ieder woord en elke daad afweegt.[7]

Citaten van DoranEdit

"Wraak, gerechtigheid, Vuur en Bloed."[5]

Bronnen en voetnotenEdit

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki