Wikia

Naam
Huis Targaryen
Brynden Stroom
Huis Targaryen
Bloedraaf - Yvyb13
Brynden Stroom, artwork door YvyB
Andere namen:Bloedraaf
Titel(s):Hand des Konings (1)
Opperbevelhebber van de Nachtwacht (2)
Periode:209 NdV - ca. 221 NdV
Huis:Targaryen
Groep:Nachtwacht
Geboortejaar:175 NdV
Geslacht:Man
Wapen:Donkere Zuster
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
De Eed van Trouw
De Onbekende Ridder
Een Feestmaal voor Kraaien
Een Dans met Draken
Vader:Aegon IV Targaryen
Acteur:Struan Rodger (seizoen 4)
Max von Sydow (seizoen 6)

Brynden Stroom, bijgenaamd Bloedraaf, was een buitenechtelijke zoon van koning Aegon IV Targaryen. Hij diende onder Aerys I Targaryen als Hand des Konings. Later werd hij ook Opperbevelhebber van de Nachtwacht.

Hij had een relatie met zijn halfzus Shiera Zeestar.[1]

Uiterlijk Edit

Brynden Stroom had een bleke huid en spierwit haar. Op zijn wang en kin zat van geboorte af aan een wijnvlek. Tijdens de Slag bij het Rode Grasveld verloor hij één oog.[2]

Biografie Edit

Brynden Stroom werd als buitenechtelijk kind van koning Aegon IV Targaryen en zijn maîtresse Melissa Zwartewoud geboren in 175 NdV.[3]

Brynden Stroom had met zijn Raventanden een belangrijk aandeel in de overwinning van koning Daeron II Targaryen op Daemon Zwartvier bij de Slag bij het Rode Grasveld door zijn halfbroer Daemon Zwartvier te doden. Hij verloor bij die slag wel één oog in zijn gevecht met zijn halfbroer Bitterstaal. Na de dood van Daeron II werd Aerys I koning en benoemde hij Bloedraaf tot zijn Hand des Konings.[2]

Hand des Konings Edit

Toen Aerys I Targaryen aan de macht kwam benoemde hij Brynden Stroom tot zijn Hand des Konings die voor hem het land bestuurde.[4] De kleine luiden wijdde al het leed aan de regering die plaatsvond tijdens het koningschap van Aerys aan Brynden, die de feitelijke heerser van de Zeven Koninkrijken was. Hij stond over het algemeen ook bekend als een tovenaar en werd daardoor gevreesd.[2]

Tijdens de Grote Raad van 233 NdV gaf Brynden aan Aenys Zwartvier een vrijgeleide om deel te nemen aan de Grote Raad, maar bij diens aankomst liet hij hem oppakken en onthoofden. Vervolgens toonde hij het hoofd van Aenys aan de raad als waarschuwing voor degene die de claim van de Zwartviers steunden.[5]

Bloedraaf - ProKrik

Brynden Stroom, artwork door ProKrik.

Broeder van de Nachtwacht Edit

Brynden Stroom werd door politieke Aegon V Targaryen opgepakt en in de Zwarte Cellen gegooid. Hij werd berecht voor de moord op Aenys Zwartvier en werd samen met zijn Raventanden naar de Nachtwacht gestuurd.[6] Maester Aemon vergezelde hem op zijn reis die op zijn beurt ook ging dienen bij de Nachtwacht. Gedurende de jaren dat hij bij de Zwarte Broeders actief was wist hij zich op te werken tot Opperbevelhebber van de Nachtwacht.[7] Die positie verkreeg hij al in 239 NdV en bleef in deze rol actief tot dat hij in 252 NdV verdween tijdens een expeditie Achter de Muur.[6]

Laatste groenziener Edit

Tijdens zijn verblijf in de Grot van de Drieogige Kraai kwam Bran Stark erachter dat de Drieogige Kraai in werkelijkheid Brynden Stroom is.[8]

Trivia Edit

Bronnen en referenties Edit

Grote Bastaarden
Aegor Stroom - Brynden Stroom - Daemon Zwartvier - Gwenys Stroom - Mya Stroom - Shiera Zeestar