Wikia

Naam
Huis Dondarrion
Beric Dondarrion
Huis Dondarrion
Afbeelding:Beric Dondarrion
Titel(s):Heer van Zwartewijk
Huis:Dondarrion
Eedgebonden aan:Huis Baratheon
Geboortejaar:276 AL
Overlijdensjaar:300 AL
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Echtgeno(o)t(e):Allyria Dayn (verloofd)
Acteur:Richard Dormer

Ser Beric Dondarrion was het hoofd van het Huis Dondarrion en Heer van Zwartewijk. Hij was de aanvoerder van de Broederschap zonder Banieren.[1]

UiterlijkEdit

Beric Dondarrion is een jeugdige heer met roodgoud haar.[2] Door de strijd in de Rivierlanden wordt zijn lichaam getekend. Hij heeft een kale plek boven zijn linkeroor en een van zijn ogen was. Het vlees rondom de lege oogkas zit vol met littekens.[3]

BiografieEdit

Beric Dondarrion verloofde zich op jonge leeftijd met Allyria Dayn.[4] Later reisde hij naar Koningslanding af om deel te nemen aan het Toernooi van de Hand.[2] Tijdens het toernooi wordt door een eerzuchtige ridder zijn paard doodgestoken, waarop die ridder uit de wedstrijd wordt genomen. In de volgende ronde werd hij verslagen door Thoros van Myr.[5]

Beric wordt door Eddard Stark aangesteld om honderd ruiters aan te voeren en de Koningsvrede te brengen in de landen rondom de Drietand en bij Gregor Clegane de gerechtigheid van de koning bij te brengen.[6] In de buurt van Mommersfoort wordt de strijdmacht van Beric Dondarrion verrast en afgeslacht. Na de verloren slag gaan de geruchten dat hij dood of vermist is.[7] Hij overleefd het echter en nadat hij het nieuws verneemt over de dood van Eddard Stark en Robert I Baratheon richt hij de Broederschap zonder Banieren op.[8]

Beric Dondarrion hielt zich schuil in de Holle Heuvel toen Arya Stark en Sandor Clegane werden binnengebracht. Na de beschuldiging van Arya ging hij met Clegane het Gerechtelijk Tweekamp aan waar hij werd gedood door De Hond, maar Thoros van Myr wekte hem weer tot leven.[3] Na de Rode Bruiloft vond hij het lichaam van Catelyn Stark en gaf hij haar de Kus des Levens, maar verloor hierbij zelf het leven.[9]

De keren dat Beric Dondarrion doodgingEdit

Citaten over Beric DondarrionEdit

Thoros van Myr: "De bliksem komt en gaat en wordt dan niet meer gezien. Zo vergaat het ook mensen."[9]

BronnenEdit