Wikia

Westeropedia wiki

Bereneiland

5.164pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Bereneiland.png

De plaats van Bereneiland in Westeros.

Bereneiland is een eiland dat in de IJsbaai ligt ten noorden van de Motte van Diephout.[1]

GeschiedenisEdit

In vroegere tijden was het eiland bezit van het Huis Houtvoet, maar zij werden echter weggevaagd bij de komst van de IJzergeborenen op het eiland. Bereneiland diende in die periode als uitvalsbasis voor de strooptochten van de IJzergeborenen.[2] Het eiland ging pas definitief deel van het Noorden uitmaken nadat koning Rodrik Stark het eiland had gewonnen na een worstelwedstrijd. Rodrik Stark gaf het eiland in leen aan het Huis Mormont.[3]

BeschrijvingEdit

Het eiland is rijk aan oude knoestige eiken, hoge dennen, grauwe rotsblokken en kleine kreken. De sterkte van de Mormonts is opgetrokken uit grote houtblokken en is omringd door een aarde wal met palissade.[4]

BevolkingEdit

De bevolking woont grotendeels aan het water en hun levensonderhoud bestaat grotendeels uit het vis dat ze uit het water weten te halen.[4] Slechts enkele families wonen meer landinwaarts en leven van het jagen op de beren.

Op het eiland bestaat ook een grote krijgerscultus onder de vrouwen. In vroegere tijden zou de vrouwelijke bevolking het eiland hebben moeten beschermen tegen een aanval van Wildlingen toen hun mannen op zee waren.[5]

Bronnen en voetnotenEdit

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki