Wikia

Naam
Wapenteken-Huis Baratheon.png
Argilac Durrendon
Wapenteken-Huis Baratheon.png
Andere namen:De Arrogante
Titel(s):Stormkoning
Periode:Tot 2 VdV
Huis:Durrendon
Overlijdensjaar:2 VdV
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
Het Spel der Tronen
Kinderen:Argella Durrendon

Argilac Durrendon, bijgenaamd De Arrogante was de laatste Stormkoning, de heersers van de Stormlanden voor de Veroveringsoorlog. Toen Aegon Targaryen Westeros binnenviel werd hij verslagen door diens bevelhebber, Orys Baratheon.[1]

Uiterlijk Edit

In zijn jonge jaren had Argilac Durrendon een woeste bos zwart haar. Door het verstrijken van de jaren waren zijn baard en haar grijs geworden.[2]

Biografie Edit

Toen Argilac Durrendon aan de macht kwam was de macht van het huis Durrendon al tanende en tijdens zijn regering wist hij nog iets van macht voor zijn huis te herwinnen.[3] Tijdens de Eeuw van Bloed stak Argilac Durrendon de Stapstenen over naar de Betwiste Gebieden en vocht daar aan de zijde van Tyrosh, Lys en Myr en wisten ze gezamenlijk de macht van Volantis te breken.[4]

Twintig jaar daarna wist hij koning Gars VII Gardenier te doden tijdens de Slag van Zomerveld. Argilac vreesde echter ook de rijzende macht van Harren de Zwarte en zocht daarom toenadering tot Aegon I Targaryen. Hij bood hem de hand van zijn dochter en land aan. De heer van Drakensteen wilde dat zijn vriend Orys Baratheon met haar zou trouwen, maar dit aanbod sloeg Argilac af. Hij zond daarop de boodschapper en diens afgehakte handen terug naar Aegon.[2]

Orys Baratheon reed na de landing van Aegon met een leger naar het zuiden. Toen Argilac het nieuws hoorde over de Brand van Harrenhal marcheerde hij met zijn leger naar Orys toe om op het open veld slag te leveren. Dit resulteerde in de Laatste Storm. Tijdens deze veldslag streed Argilac in een gevecht met Orys en liet daarbij uiteindelijk het leven.[2]

Bronnen en referenties Edit

  1. Het Spel der Tronen, Appendix, Het Huis Baratheon
  2. 2,0 2,1 2,2 De Wereld van IJs & Vuur: De Verovering
  3. De Wereld van IJs & Vuur: Andalen in de Stormlanden
  4. De Wereld van IJs & Vuur: De Doem van Valyria

In andere talen:

English

Around Wikia's network

Random Wiki