Wikia

Naam
Huis Grauwvreugd
Aeron Grauwvreugd
Huis Grauwvreugd
Aeron Grauwvreugd - Yvyb13
Andere namen:Vochthaar
Huis:Grauwvreugd
Trouw aan:Verdronken God
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Vader:Quellon Grauwvreugd
Broers en zussen:Balon, Euron en Victarion Grauwvreugd

Aeron Grauwvreugd, bijgenaamd Vochthaar, is een jongere broer van Balon Grauwvreugd en is een priester van de Verdronken God.[1]

UiterlijkEdit

Aeron Grauwvreugd is een lange magere man met felle zwarte ogen en een adelaarsneus. Hij gaat gekleed in een gewaad waarin groen, grijs en blauw, de vloeiende kleuren van de Verdronken God, in elkaar overliepen. Door zijn lange zwarte haar, dat tot zijn middel hing, waren touwen van gedroogd zeewier gevlochten.[2]

PersoonlijkheidEdit

In zijn jeugd was Aeron Grauwvreugd een klunzige, lachende man geweest en was dol op liederen, bier en vrouwen. De verandering in de priester van de verdronken god hadden hem bitter, grimmig en zuur gemaakt.[2]

BiografieEdit

Aeron werd geboren als jongste zoon van Quellon Grauwvreugd uit diens huwelijk met een Zonderlei. Op zestienjarige leeftijd noemde hij zichzelf een man, maar hij dronk indertijd al veel. Tijdens de Slag bij Schooneiland liep zijn schip de Gouden Storm schipbreuk en spoelde Aeron aan nabij Lannispoort. De rest van de opstand bracht hij in ketenen door in de Rots van Casterling.[3] Toen hij naar de oorlog terugkeerde besloot hij zijn leven te wijden aan de Verdronken God.[2]

Toen Aeron het nieuws hoorde van dat zijn broer Balon was gestorven en dat zijn andere broer Euron Grauwvreugd plaats had genomen op de Zetel van Zeestenen riep hij de IJzergeborenen op voor een Koningsmoet om hun nieuwe koning te kiezen.[3] Hij leidde dan ook de Moet en tot zijn afgrijzen werd Euron tot koning verkozen.[4] Ondanks dat hij de Drijfhouten Kroon op het hoofd van Euron plaatste was hij niet blij met de benoeming. Hij was bereid om zijn boodschap over Euron over de eilanden te gaan verkondigen.[5]

Na de Koningsmoet verdween Vochthaar plotseling en was hij onvindbaar.[6]

Citaten over AeronEdit

Rodrik Harlang: "Vochthaar maakt al sinds zijn verdrinking geen grappen meer."[7]

Bronnen en voetnotenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki