Wikia

Naam
Huis Targaryen
Aenys I Targaryen
Huis Targaryen
Afbeelding:Aenys I - Amok
Titel(s):Koning van de Zeven Koninkrijken
Periode:37 AL - 42 AL
Huis:Targaryen
Overlijdensjaar:42 AL
Geslacht:Man
Vader:Aegon I Targaryen
Moeder:Rhaenys Targaryen
Broers en zussen:Maegor I (halfbroer)
Echtgeno(o)t(e):Alyssa Velaryon
Kinderen:Rhaena, Aegon, Viserys, Jaehaerys en Alysanne Targaryen

Aenys I Targaryen (- 42 AL) was de oudste zoon van Aegon I Targaryen en Rhaenys Targaryen. Hij volgde zijn vader in 37 AL op als Koning van de Zeven Koninkrijken. Na vijf jaar stierf hij en werd hij opgevolgd door zijn halfbroer Maegor I Targaryen.[1]

Persoonlijkheid Edit

Aenys had een zwakke gezondheid, maar was ook een dromer en een amateuralchemist. Net zoals zijn moeder was hij een beschermheer van dichters en mommers.[2]

Biografie Edit

Vroege jaren Edit

Aenys I werd geboren als het oudste kind van Aegon I Targaryen en zijn zustervrouw Rhaenys Targaryen. Hij kwam zwak en ziek ter wereld. Hij kreeg al op jonge leeftijd een drakenjong genaamd Kwikzilver aan wiens zijde hij opgroeide.[2]

Koningschap Edit

Binnenlandse onrusten Edit

Na de dood van zijn vader werd Aenys in de Rode Burcht gekroond tot koning. Het duurde echter niet al te lang voor hij in zijn heerschappij werd uitgedaagd. In korte tijd stonden er verschillende uitdagers op waaronder Harren de Rode. Hij zou de laatste van Aenys' vijanden zijn die zouden sterven. Hand des Konings Alyn Stookewaard rekende met dit gevaar af.[2]

Ondertussen stond er iemand op in de IJzereilanden die beweerde de herboren Lodos II te zijn. Heer Goren Grauwvreugd rekende met deze onruststoker af en stuurde diens gepekelde hoofd naar Aenys toe. Deze beloonde Goren met een gunst waardoor hij het Geloof van de Zeven van de eilanden kon weren.[2]

In de Marken van Dorne kwam de Gierenkoning aan de macht en wist daar veel volgelingen te krijgen. Vorstin Deria Martel kwam niet in actie waardoor de jacht werd gedaan door Orys Baratheon en Woeste Sam Tarling. Een ander gevaar kwam uit de Vallei waar Jonos Arryn zijn broer afzette. Maegor I Targaryen kon orde op zaken stellen met Balerion.[2]

Opstand van het Geloof Edit

Er ontstonden nieuwe problemen toen prins Maegor Targaryen voor een tweede maal besloot te trouwen, terwijl zijn eerste vrouw nog in leven was. Door de grote publieke opinie tegen dit huwelijk moest Aenys zijn broer verbannen. De relatie met het Geloof was nog niet volledig hersteld toen Aenys zijn twee oudste kinderen met elkaar liet huwen.[2]

Door deze actie werd koning Aenys I uitgeroepn tot "koning abominatie" door de Sept van Sterrenhemel. De Arme Gezellen doodde de Septon-Hand Mompeler en de Zonen van de Krijgsman namen hun intrek in de Gedachtenissept. Al snel namen de Arme Gezellen het plan opzich om de koning te doden, maar de koning werd gered door zijn Koningsgarde. Hierop vluchtte hij de stad uit naar Drakensteen.[2]

Dood Edit

Aenys handelde in Drakensteen niet al te snel en vervolgens werd hij getroffen door een ziekte. Hij kreeg krampen in zijn maag en overleed niet veel later. Hij werd volgens oud Valyrisch gebruik verbrand. In latere tijden is weleens geopperd dat Aenys is vergiftigd en vermoord door Visenya Targaryen zodat haar zoon aan de macht zou kunnen komen.[2]

Hij werd na zijn dood opgevolgd door zijn broer Maegor in plaats van door zijn zoon Aegon.[3]

Huwelijk en kinderen Edit

Aenys I trouwde in 21 NdV met Alyssa Velaryon en zij kregen samen de volgende kinderen:

Bronnen en voetnoten Edit

  1. Het Spel der Tronen, Appendix, De Oude Dynastie: Het Huis Targaryen
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 De Wereld van IJs & Vuur: Aenys I
  3. De Wereld van IJs & Vuur: Maegor I

Around Wikia's network

Random Wiki