Wikia

Naam
Huis Targaryen
Aegon I Targaryen
Huis Targaryen
Aegon I - Amok
Andere namen:Aegon de Veroveraar
Aegon de Draak
Titel(s):Koning van de Zeven Koninkrijk
Periode:1 NdV - 37 NdV
Huis:Targaryen
Geboortejaar:27 VdV
Overlijdensjaar:37 NdV
Geslacht:Man
Vader:Aerion Targaryen
Moeder:Valaena Velaryon
Broers en zussen:Visenya en Rhaenys Targaryen
Echtgeno(o)t(e):Visenya en Rhaenys Targaryen
Kinderen:Aenys I en Maegor I

Aegon I Targaryen, bijgenaamd de Veroveraar en de Draak, was de eerste koning van de Zeven Koninkrijken van het Huis Targaryen.

Persoonlijkheid Edit

De persoonlijkheid van Aegon is voor velen een raadsel. Wel is bekend dat hij één van de grootste strijders van zijn tijd was met zijn zwaard Zwartvier. Ondanks dat schepte hij geen genoegen in het deelnemen aan toernooien. Hij had niet veel vrienden. Slechts Orys Baratheon stond hij nader.[1]

Biografie Edit

Vroege jaren Edit

Aegon werd het geboren als het tweede kind van Aerion Targaryen en Valaena Velaryon. Volgens oud Valyrisch gebruik huwde hij met zijn zussen. Zo zou hij met Visenya uit plicht zijn getrouwd en met Rhaenys uit verlangen.[1]

Toen de macht van de stad Volantis groeiende was tijdens de Eeuw van Bloed sloot Aegon Targaryen zich aan bij een alliantie met de overige vrijsteden. Op Balerion stak hij de Zee-engte over en vloog hij vanuit Pentos naar Lys waar hij een Volantijnse vloot verbrandde. Toen de macht van Volantis eenmaal gebroken was keerde hij terug naar Drakensteen en richtte hij zich op zijn plannen met Westeros.[2]

De oude Argilac Durrendon bood hem de hand van zijn dochter aan, maar Aegon aanvaardde deze niet en wilde dat Orys Baratheon met haar zou trouwen. Hierop hakte Argilac de handen van de boodschapper af en stuurde hem terug. Hierop verzamelde Aegon zijn banieren.[1]

Veroveringsoorlog Edit

In het jaar 2 VdV landde Aegon met zijn leger op de heuvels net ten noorden van de Zwartwaterstroom, op de plek waar later Koningslanding zou komen.[3] Hij wist al snel de lokale heren te verslaan voor hij verder ten strijde trok naar het rivierengebied. Waar hij een paar overwinningen wist te boeken op het leger van Harren de Zwarte. Aegon wist de koning uiteindelijk te roosteren in diens eigen kasteel waardoor hij de Rivierlanden achter zich kreeg.[1]

Aegon I Targaryen - Magali Villeneuve

Aegon met zijn zwaar Zwartvier, artwork door Magali Villeneuve.

Tijdens de slag van het Veld van Vuur wist hij Mern Gardenier en Loren Lannister te verslaan.[4] Na die veldslag dwong hij ook Torhen Stark op de knieën zonder enig bloedvergieten.[5] Op aanraden van de Hoge Septon opende ook de heer van Oudstee zijn poorten voor Aegon. Die daarop kon worden gezalfd door de Hoge Septon.[6] Bij zijn kroningen waren honderden edelen en vele maesters aanwezig en deze kroning wordt dan ook gezien als het beginpunt van zijn bewind.[1]

Koningschap Edit

Al kort na zijn troonsbestijging vloog hij op Balerion naar de IJzereilanden om daar verschillende opstanden neer te slaan. Tevens gaf hij aan de lokale heren aldaar de opdracht om hun leider te kiezen.[7] Onder de leiding van Aegon I Targaryen werd de stad Koningslanding vormgegeven zoals wij dat hedendaags bestaat. In het jaar 4 NdV brak de Eerste Dornse Oorlog uit. Tijdens deze oorlog sneuvelde zijn zus en vrouw Rhaenys.[8] Zijn wraak voor de dood van zijn zus was groot en hij liet bijna heel Dorne met zijn draken in vlammen zetten. Toen het conflict wat rustiger werd begon vorst Nymor Martel met de vredesonderhandelingen. Om onbekende redenen ging Aegon akkoord met de vrede.[9]

Na zijn kroning richtte Aegon op aanraden van Visenya Targaryen de Koningsgarde op voor zijn eigen persoonlijke veiligheid.[10] De eerste bevelhebber werd ser Corlys Velaryon. Het dagelijks bestuur liet Aegon grotendeels over aan zijn Kleine Raad. Gedurende zijn koningschap reisde Aegon veel door zijn land heen voor zijn hofreizen. Tijdens een les met zijn kleinzoons in de kamer van de Beschilderde Tafel in Drakensteen kreeg hij een beroerte en overleed hij. Aegon werd volgens oud Valyrisch gebruik gecremeerd.[8]

Nalatenschap Edit

Ondanks het wijze regeren van Aegon was er sprake van veel onvrede in het rijk bij mensen die wilden terugkeren aar de oude situatie. Het bewind van de Targaryens zou na zijn dood van verschillende zijden ernstig uitgedaagd worden.[11] Toen Aegon de Veroveraar stierf werd het rijk instabiel en kwamen de Arme Gezellen en Zonen van de Krijgsman in Opstand tegen de IJzeren Troon.[12]

Aegon en zijn zusters - Amok

Aegon en zijn zussen Visenya (rechts) en Rhaenys (links).

Huwelijken en kinderen Edit

Volgens goed Valyriaans gebruik trouwde Aegon I in de familie, om de bloedlijn in de familie puur te houden. Hij huwde zijn beide zussen.[13] Hij trouwde met Visenya uit plicht en met Rhaenys uit liefde. Voor elke nacht die hij samen met Visenya doorbracht, bracht hij er tien door met Rhaenys.[1] Samen met Rhaenys Targaryen kreeg hij het volgende kind:

En samen met Visenya Targaryen kreeg hij het volgende kind:

Bronnen en voetnoten Edit

Koningsgarde van Aegon I Targaryen
Ser Corlys Velaryon (opperbevelhebber) - ser Richard Worthel - ser Addison Heuvel - ser Gregor Goede - ser Griffis Goede - ser Humfried - ser Robin Donkerlyn
Kleine Raad van Aegon I Targaryen
Hand des Konings: Orys Baratheon - Osmund Sterk Grootmaester: Gawen Wetmeester: Triston Massys Muntmeester: Crispian Celtigar Vlootmeester: Daemon Velaryon Koningsgarde: ser Corlys Velaryon
sv:Aegon I Targaryen